ȘEDINȚĂ DE LUCRU. A S.N.P.F. LA MINISTERUL AFACERILOR INTERNE 22.08.2023

comunicat 1

ȘEDINȚĂ DE LUCRU. A S.N.P.F. LA MINISTERUL AFACERILOR INTERNE 22.08.2023

62 / 100

În data de22.08.2023 al avut loc la Ministerul Afacerilor Interne  în prezenţa domnului secretar de stat Romeo Simionescu.  o ședință de lucru exclusiv cu Sindicatul Național al Polițiștilor de Frontieră.  Au fost prezenți din partea sindicatului Florin Zlate – președinte și Călin Pop  – vicepreședinte .

              În cadrul ședințe au fost depus un memoriu aduse la cunoștința conducerii ministerului o serie de probleme și nereguli cu care se confruntă Poliția de Frontieră și S.N.P.F. ,după cum urmează:

  • Dezinteresul IGPF cu privire la un dialog social real, tratarea cu subiectivitate a acestui exercițiu democratic obligatoriu de către instituție. Concret, IGPF concepe dialogul social ca pe o discuție unilaterală cu sindicate care nu numai că „nu fac probleme” dar refuză să scoată la iveală problemele existente, ascunzându-le sub preș și cosmetizând în tandem cu I.G.P.F. imaginea instituției. Astfel, S.N.P.F. este considerat un sindicat vocal, incomod care deranjează, ignorându-se hotărârea instanței privind reprezentativitatea sindicatului și sfidând legea dialogului social. Ba mai mult, a fost prezentat faptul că lideri din conducerea sindicatul, chiar membri din cadrul Biroului Executiv au ajuns obiectul cercetării disciplinare datorită luării de atitudine în mediul online a unor probleme. Cazul concret al lui Ștefan Scânteie care a prezentat abuzuri procedurale în utilizarea body cam -urilor, în scopul intimidării și punerii în inferioritate a subordonaților cu ocazia controlului pe locul de serviciu. Nu e intenția sindicatului să murdărească imaginea P.F.R. însă în lipsa dialogului social e singura posibilitate prin care putem semnala neregulile și ne putem face auziți.
  • Problema deficitului de personal  – măsurile întreprinse de guvern din păcate alarmează foarte multă lume să se pensioneze accentuând problema. Efectivul control zilnic nu este compus din lucrători care lucrează efectiv în teren la supravegherea frontierei ci include de aceea de multe ori la supravegherea efectivă sunt 1 -2 – maxim 3 patrule. O problemă mare este la frontierele cu puncte de trecere unde de multe ori și singura patrulă planificată la supravegherea frontierei este chemată în punctul de trecere în sprijin la controlul trecerii. Au fost menționate perioadele critice ca sezonul estival, sărbătorile religioase, chiar zile naționale ale statelor vecine care pot afecta foarte mult traficul transfrontalier și pun o presiune prea mare pentru personalul planificat în serviciu, propunem reluarea programului de angajare de pe timpul pandemiei, ar fi o variantă bună de deblocare de urgență a situației grave în care suntem.
  • Achizițiile care se fac de către instituție sunt îndoielnice. Deși există aparatură performantă instituția găsește în totdeauna cele mai puțin fiabile dar culmea cele mai scumpe modele pentru achiziție. De multe ori autospecialele și aparatura este trimisă în service defectă și se aduce înapoi tot defectă. Instrumentele de supraveghere portabile (binocluri, aparate de vedere pe timp de noapte) au în cel mai bun caz 15 ani vechime dar există binocluri și de înainte de 1990. Tabletele de verificare funcționează în rețele 3G, în situația în care rețeaua este 4G chiar 5G. E o problemă foarte mare mai ales în cazul controlului feroviar unde polițiștii sunt nevoiți să colecteze documentele de identitate ale tuturor pasagerilor și să meargă cu ele la verificat pe stațiile de lucru din incinta PTF, persoana nefiind prezentă la verificarea documentului, apoi documentele de identitate sunt redistribuite, timpii de așteptare crescând semnificativ. Și în acest caz e problemă de personal, fiind necesari minim doi polițiști la supravegherea trenului pentru a împiedica urcarea și coborârea în/din tren. Problema e mai gravă dacă în tren sunt grupuri mari de copii însoțiți de persoane împuternicire. În multe situații au fost anulate concedii sau zile libere pentru a face față situației traficului în punctele de trecere. Lipsa scanerelor, a aparaturii performante de verificare e o mare problemă deoarece polițistul răspunde.
  • S-a discutat punctual problema de la ITPF Oradea de unde a fost delegat personal și aparatură la ITPF Timișoara iar ulterior au apărut probleme de migrație în cadrul razei de competentă ITPF Oradea.
  • S-a dezbătut problemele manageriale de la ITPF Timișoara, lipsa dialogului social de la acest inspectorat , probleme logistice cu care se confruntă unele STPF-uri din cadrul inspectoratului dar si de cercetările abuzive ce au loc în cadrul inspectoratului.
  • S-au menționat și neregulile de la ITPF Iași unde pe lângă abuzurile de putere există și multe probleme de ordin administrativ , logistic. SPF Iași stă să se dărâme, zidurile au crăpături de se vede prin ele. Clădirea neavând o fundație corespunzătoare a cedat în urma lucrărilor de construcție din zonă și a alunecărilor de teren.
  • S-a dezbătut la mod de scenariu intrarea în Schengen . S.N.P.F. a expus , dând ca exemplu ITPF Oradea, că având în vedere pensionările ce urmează plus necesitatea de a asigura cu o patrulă fiecare comunicație ce duce la frontieră și de a avea o patrulă la fiecare 5 km de frontieră. S-a pus în vedere și relocarea personalului, menționând faptul că o parte considerabilă a personalului, în special cei cu 10-15 ani vechime nu va accepta mutarea la o altă structură MAI pentru a lua de la zero pregătirea cu un alt specific de activitate . Iar cei tineri având o viață înainte vor prefera să renunțe definitiv, în condițiile în care această toată ramură de apărare și ordine publică nu mai este deloc atractivă, dovadă fiind candidatura redusă la examenele din anul acesta.
  • S-a vorbit despre situația plății diurnelor celor delegați în misiuni Frontex, despre faptul că banii s-au dat până la urmă însă S.N.P.F. a fost inițial informată greșit, că au fost virați banii deși aceștia au fost virați mult mai târziu , lăsându-se impresia că sindicatul deranjează cu insistența de a fi plătiți colegii noștri.
  • S-a vorbit despre sistemul de prindere a bodycam-urilor și de faptul că de aproape un an de zile solicităm înlocuirea sistemului de prindere.
  • S-a discutat de procedurile de lucru, printre care și CONCEPŢIA, creează un haos total, nefiind ancorate deloc în realitate, sunt total pe lângă realitatea din teren. Nu s-a ținut cont niciodată de părerea lucrătorilor din operativ ( adică a celor care trebuie să le aplice), de consultări nici nu a fost vorba vreodată așa cum este normal să fie într-un mediu de lucru corect și adecvat. Aceste proceduri sunt făcute de specialiști ce au lucrat mult prea puțin în operativ sau chiar deloc. Pentru a se putea face corect și aplicabile, ar trebui să se tină cont de părerea celor care au lucrat efectiv în operativ și la ștampilă pe pistă, iar când vorbim de operativ vorbim de cei care efectiv sunt executanți și fac verificarea frontierei.
  • Dotarea de urgență a Poliției de Frontieră:
  • Modificarea procedurilor de acordare a calificativelor, salariilor de excelență, a avansării în funcție la agenți/ofițeri, cât și a altor recompense, sunt total subiective și acordate, de cele mai multe ori, disproporțional și pe criterii de interes personal, dialogul social este total inexistent – la aceste ședințe sunt primite doar sindicatele ce nu au niciodată obiecții.
  • Modificarea legislaţiei privind chiria, după modelul din justiție
  • Modificarea legislaţiei privind naveta cât și normele de aplicare a acestora. După ultimele modificări adoptate, foarte mulți polițiști de frontieră nu mai beneficiază de decontarea navetei, iar peste 70% din polițiștii de frontieră fac naveta. Totodată solicităm și eliminarea din textul legii a articolului în care polițiștii mutați la cerere nu beneficiază de decontarea contravalorii transportului.
  • Modificarea legislaţiei privind acordarea banilor alocaţi pentru vacanțe, acordarea acestor drepturi ca la alte categorii profesionale pe carduri de vacanță.
  • Am întrebat de noua lege a salarizării, dar ministerul încă nu a primit un draft de proiect și nici nu li sa cerut puncte de vedere
  • Am întrebat de data când se vor acorda restanțele financiare prevăzute în legea salarizării, nu au putut  susține o dată certă întrucât nu se știe când va avea loc rectificarea bugetară.
  • ITPF Iași –  probleme extrem de mari și grave privind dotarea, ca exemplu : La SPF Iași ne confruntăm cu probleme mari din punct de vedere al supravegherii tehnice. Sistemele SORIC nu funcţionează de ceva timp, formând astfel breșe mari pentru potenţialele fapte infracţionale. Nici termoviziunile nu functionează în parametrii normali. Totodată, problema tehnicii mobile de supraveghere – încă  folosim binocluri vechi de peste 15 ani, la care s-au mătuit lupele, s-au rupt protecţiile (fiind cauciucate, nu pot rezista o viaţă). Aparatura de supraveghere pe timp de noapte este cu mult depășită faţă de ce se găsește pe piaţă la ora actuală. Ar trebui înlocuite cu aparaturi de supraveghere compacte și cu o calitate a imaginii mult mai clară, cele actuale sunt destul de “greoaie” și și-au  pierdut din eficacitate.
    • Staţiile emisie – recepţie de asemenea ar trebui înlocuite, sunt extrem de vechi, au butoane lipsă și sunt foarte greu de utilizat, softul fiind de asemenea depășit.
    • La SPF Iași clădirea cade pe polițiști, am semnalat asta de mai multe ori, iar răspunsul a fost că au primit câteva găleţi de var și promisiunea că în câțiva ani se vor muta în clădire noua.
    • infrastructura rutieră e la pământ – la cat de mare e Iașul cu cei 390.000 de cetăţeni , punctul de trecere nu face faţă traficului ridicat. Aproape zilnic valorile sunt peste 5000 – 6000 persoane. Problema nu este traficul ridicat, problema este : INADAPTAREA PUNCTULUI LA NOILE CONDIŢII APARUTE PRIN: MĂRIREA INFRASTRUCTURII ȘI APARIŢIA UNUI NUMĂR MAI MARE DE PISTE PENTRU MAȘINI ȘI MĂRIREA NUMĂRULUI DE LUCRĂTORI .Unul dintre motivele apariţiei traficului ridicat ar fi și faptul că Aeroportul Iași are curse low cost la preţuri mult mai convenabile decât aeroportul din Chișinău  și astfel moldovenii preferă să cumpere bilete de  avion din Iași și să treacă prin Sculeni la orice oră din zi și din noapte , mulți moldoveni vin singuri cu mașina doar ca să se ducă și să-și aștepte rudele la aeroport ca să le aducă acasă (astfel traficul se dublează = pentru o singură persoană ce călătorește cu avionul   o mașină trece prin Sculeni de 2 ori ) . Punctul a rămas cu aceleași piste de trafic și fără o investiţie semnificativă de lărgire / adăugare piste de peste 20 ani.    Când se fac cozi mari pe ieșire ,  se deschid piste suplimentare pe intrare  și când se fac cozi pe intrare  se deschid piste suplimentare pe ieșire . Rezultatul:   o harababură totală :  ies mașini și pe intrare și pe ieșire  și se intră pe ambele sensuri.    La ultima investiţie făcută cu răcnet prin presă s-au adus câteva tonete precum chioșcurile alea de vânzare , care au fost puse printre artere și nu sunt folosite deloc de câţiva ani de zile de nimeni, ba din contră încurcă vizibilitatea și facilitează ascunderea participanților la trafic care vor să evite controlul de frontieră.  Tonetele acestea de care vorbim, sunt și pe sensul de intrare și pe sensul de ieșire din ţară și sunt poziţionate lângă arterele de curse/Corp Diplomat.
    • Ceea ce părea o excepţie în trecut (înainte de pandemie ) și vorbesc de dirijarea traficului intrare /ieșire, a devenit obișnuință în prezent  și aproape zilnic aceleași probleme: cozi mari  si nervi din partea participanţilor la trafic.
    • lipsă lucrători la ștampilă trafic. De multe ori se modifică misiunile astfel încât cei din teren de „la verde”  sunt chemaţi în punct pentru a face faţă traficului ridicat din Sculeni și astfel frontiera verde rămâne neglijată  pe anumite perioade de timp.  Această neglijare  vine cumva acoperită „pe hârtie”  de altă patrulă din teren, patrula care-și părăsește locul de serviciu prin modificări în plan și care  face o cercetare auto de la zeci de kilometri distanţă doar ca să dea bine în plan că frontiera e acceptabil păzită.
    • Să nu uităm că suntem la un pas de o țară în război, că în orice clipă conflictul poate escalada. Achiziționarea și autorizarea de scanere pentru instituţiile abilitate în punctele de trecere de la frontierele NON UE întrucât colegii care lucrează în PTF-uri sunt cu mâinile goale în faţă automarfarelor sau trenurilor care pot introduce orice în ţară . Ne-am cam săturat să auzim de colegi cercetați pentru astfel de lucruri
    • Solicităm o predictibilitate în Poliţia de Frontieră: azi dacă vin în sistem, să am garanția că măcar 10 ani NU voi fi afectat negativ de anumite măsuri politice, electorale sau de alta natură care să mă priveze de anumite drepturi pe care eu m-am bazat în clipa în care am ales să fiu o verigă în acest sistem de apărare și ordine publică . Cred că pe lângă condițiile de muncă improprii, salarizarea defectuoasă, modificările (negative) permanente la legea pensiilor duc la sărăcirea sistemului de personal și deprofesionalizare precum și la lipsa apetitului tinerilor de a deveni o verigă în sistem (a se vedea lipsa candidaților la concursuri). Concret, să deschidă geamul din clădirea IGPF-ului și să privească instituția per ansamblu și să se întrebe ce pot face pentru viitorul acesteia. Pentru moment pare sumbru, peste tot este o lipsă acută de personal bine pregătit.
  • Sindicatul a atras atenția asupra faptului că lipsa dialogului cu conducerea I.G.P.F. va duce la acțiuni din parte sindicatului : proteste, punerea în atenția opiniei publice a abuzurilor, acțiuni în instanță . S.N.P.F. va folosi toate pârghiile legale pe care le are la dispoziție pentru a se face auzită,  pentru a rezolva problemele polițiștilor de frontieră.
62 / 100